Tuesday, October 27, 2009

Healthy Tips : Takut jadi xpandai??

Hello there!

Here's a fact that you need to know :


"Brain's cell(neuron) tak boleh bertambah tapi berkurang sejajar dengan pertambahan umur"

Dalam erti kata lain, semakin tua semakin bodo. oops lebih baik kata semakin 'kurang pandai'. Lebih sopan. Orang tua2 jg xsakit hati. Tapi aku konfim xde orang tua nak bace blog aku :') isk isk

Kembali kepada fakta diatas, betol tu kawan2. Kalau makin kurang neuron kita, makin kuranglah ability kita untuk berfikir secara bernas mahupun ketika membasuh beras, makin susahla kita nak menghafal ayat2 lazim, ayat2 cinta dan pastilah kesudahannya menghayat hati. TAPI ga usah repot2 ya..soalnya ada cara nyeleseinya..kalian tenang aja..indonesia itu polllll bangettt !! (aku tiru iklan kat radio indon)

ok mmglah xde care untuk kite increasekan bilangan neuron tu, tp kite boleh PREVENT neuron tu from degenerate (mati). At least kite dapat melambatkan aging of the brain kan? So bulehla mengekalkan kepandaian korang tu kalo nak belagak kat anak jiran yang bakal pulang ke tanahair 5tahun lagi.

Try this :
  1. Mengira dlm otak. 57+35=? ha cepat kire cepat kire
  2. Membaca bende2 yang penoh dengan kemusykilan supaya korang boleh berfikir untuk membuat andaian. Aku mmg suke komik cm Penyiasat Remaja. Die bunuh2 pastu tglkn alibi, pastu berpeloh2 aku teke sape pembunuh die. Damn addicted kot aku ngan komik ni!
  3. Buat lawak spontan. Susah taw nak cipta lawak onthespot bagi suma org gelak.
  4. Driving kat tempat yang kurang familiar. Masa ni otak korang akan berfikir secara ligat untuk menghafal jalan2 yang korang da penah lalu tadi tapi xingat. (mcm aku la nak drive area Bandung)
  5. Main game yang berbentuk management. Ni mmg best aku dari kecik dlu dah layan game mcm Rollercoaster Tycoon, Sims Hospital. Bile men game mcm ni, korang kne pikir care cmne nak bagi themepark laku, cmne nak naikkn profit. Gian ohh!
  6. Doubt. Parents aku slalu igtkan aku, walau apapon orang cakap, doubt dlu. Dnt just accept and absorb. Bile korang doubt, otak akan segera memikirkan apakah org ini sedang menipu aku, jika btol, apakah yang dia nak tipu, dan apakah soalan2 yang korang nak tanya supaya dia terperangkap dgn penipuannya.

see see? korang xperlulah membaca buku ilmiah yang tebal2 atau membuat soalan addmath tingkatan 5 walaupun umur sudah menjangkau 21 tahun untuk mengekalkan neuron di otak. ade banyak cara tak ilimiah sebenarnye yang boleh digunapakai. Contohnye cam tips aku tadi.

Bukti :

My 49 y/o dad & my 44 y/o mom. Hensem dan cantik. Nampak mude giler, uban pon xde. Kagum. Dorang sangat active dan sangat hebat berfikir.

Encik ayah seorang bussinessman yang ade kedai kerete & seorang contractor kelas C, dan puan ibu pula seorang businesswoman yang ade kedai hardware yang jual building materials. Puan ibu pernah dicalonkan sebagai Usahawan berjaya oleh rancangan Nona dan juga Astro Oasis.


Parents aku mmpnyai kemampuan berfikir yang luar biasa sbb dorang ade banyak sgt bende yang nak kene pikir supaya bussiness dorang maju. Siyes weyh, aku kagum tgk dorang. Kadang2 otak ak xsmpai nak berfikir cam dorang. Selalu aku kol encik ayah, dan suruh encik ayah fikirkan. Stp kali dapat penyelesaian, aku akn 'hbt gile ayah?? adik xleh nak pikir pon cmtu'

Husy, pnjang sgt ni. Da la. aku nak exam esok. cubelah tips aku yang xberape nak cerdik ni. Tata!

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hijab Trade Fashion . All Rights Reserved
Home | Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Site map
Hijab Trade Fashion | Hijab Fashion | Hijab Tutorial | Hijab Style Inspiration