Saturday, December 31, 2011

Hello 2012, Bye-bye 2011 !

Assalamualaikum

Ini adalah post yang terakhir buat tahun 2011. Selepas ini, semua entry akan bertarikhkan 2012. Jikalau kiraan Mayan Calendar yang mengatakan dunia akan berakhir pada tahun 2012 adalah betul, maka tidak dapatlah anda membaca blog awesome ini pada tahun hadapan wkwkwkwkwk. Sorry it was a silly joke.

Jadi bagaimanakah tahun 2011 telah melayan anda? Ini adalah direct translation daripada ayat 'How has 2011 treated you?' Eh, perlukah untuk meletakkan kedua-kedua bahasa sebelah menyebelah? Zzzz. Err bercerita tentang itu, 2011 telah banyak meninggalkan pengalaman yang manis dalam diri ini. Cewah!

Tapi rasa macam malaslah untuk bercerita. Nanti disalaherti sebagai nak membangga diri pula. Orang kita ni bukan suka dengar kalau orang lain lebih sikit. Eh jahat pulak mulut haku hahahaha. Cakap pasal tahun baru, kalau bukak facebook mesti semua orang dok tengah mengarang status apakah azam mereka untuk tahun 2012. Macam-macam kerenah. Penat aku nak baca satu-satu. Padahal boleh je kalau taknak baca, takde siapa marah pon. Tapi aku nak juga baca. Kot-kot dengan membaca azam diorang satu persatu, bolehlah aku pilih dan tiru 2 - 3 untuk dijadikan azam aku wkwkwkwkwkwk

Sempena tahun baru ni, aku nak ajar satu tips. Tips untuk membezakan perfume tiruan and original. Sebenarnya yang ajar aku ni ialah seorang promoter di kaunter perfume mana ntah. Lupa sudah sebab it was a long time ago. Terima kasih kepada insan tersebut kerana telah menyampaikan ilmu yang berguna. Thought that I'd share so you guys won't get cheated by any unauthorized perfume dealer in future. Mari bereksperimen bersama Honeykoyuki anyoynyoynyonyo =)

1. Ambil botol perfume
2. Terbalikkan botol itu (Turn the bottle upside down)
3. Goncang laju-laju (Shake it)
4. Nanti akan keluar buih (Bubble will appear)
5. Apabila buih sudah keluar, lihat pula masa yang diambil untuk buih tersebut hilang.

Hypothesis : Semakin cepat buih hilang daripada pandangan mata anda, semakin tiruan perfume itu.

Penjelasan : Buih cepat hilang kerana ratio kandungan solute dan solution di dalam perfume itu adalah sangat berbeda. Dalam erti kata lain, perfume itu banyak di campur air. Kerana itu, ia dipanggil tiruan kerana ia cair dan tidak tahan lama. Jikalau perfume original, buihnya mengambil masa yang agak lama untuk hilang kerana ratio kandungan solute dan solutionnya tidak jauh berbeda (pekat). 

Untuk melihat perbezaan yang ketara, sila bandingkan buih perfume RM35 dengan perfume RM260. Then you got what I mean. Selain itu, anda harus membandingkan perfume dengan perfume (EDP). Bukan perfume dengan Eau de Toilette (EDT) mahupun Body Mist. Ini kerana setiap satunya mempunyai concentration value yang berbeza.

There you go. Now go and get your mummy perfume and try this cool experiment ! Happy New Year Everybody !

My New Year's Resolution : Thinking of adopting a cat from SPCA.

Thank you for reading this entry !

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hijab Trade Fashion . All Rights Reserved
Home | Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Site map
Hijab Trade Fashion | Hijab Fashion | Hijab Tutorial | Hijab Style Inspiration