Saturday, July 24, 2010

Recipe : Chocolate Pudding with vanilla sauce

Assalamualaikum !
(tulisan biru same dengan warna baju kat gambau bawah ni hehe)


Kan hari tu, saya ada buat pudding chocolate with vanilla sauce kan, jadi beberapa org telah request resepi dari saya. Senang sangat nak buat pudding ni, 10minit je pastu dah la murah & sedap especially kalau makan sejuk-sejuk lepas keluarkan dari fridge. Combination of chocolate with thick vanilla sauce melting in your mouth mmg la irresistible ;). Sebenarnya, saya makan pudding ni di rumah member nama die Sheqa. Sedap pulak, saya mintak resipi dari sheqa dan modified sikit2 ikot cite rasa saye hee.



Cara buat pudding chocolate : Saya beli instant pudding mixture. Kan ada jual dalam bentuk serbuk kan? Cepat dan murah. Hanya perlu tambah air & gula je ;) Buat apa nak susah2 larutkan agar-agar dan kacau tanpa henti sampai tangan lenguh kan? Beli instant je! Untuk pudding ni saya kurangkan gula sebab vanilla sauce sudah manis. Naseb baik saya ade beli acuan pudding ni dulu, barulah cantik sikitkan bentuk puding ni.




Cara buat vanilla sauce : Disebabkan resipi ini sheqa bagi secara verbal, maka dia tak bagi tau saya volume yang harus digunakan. Tapi seriusly dont worry, sebab nak buat vanilla sauce ni senang sangat, all you have to do is campak2 semua bahan sampai rasa dia sedap. Dia tak renyah sampai nak kena ada specific measurement semua. Bahan-bahan yang digunakan adelah, susu full cream perisa vanilla, susu pekat (disebabkan susu pekat kat sini tak berapa nak manis, jadi saya tambah gula juga), & saya juga tambah sedikit garam supaya rasa manis tu naik sikit. Lepas tu yang paling penting adelah tepung jagung (supaya die jadi thick). Masukkan semua bahan dalam periuk, guna api kecik dan masak sehingga dia jadi mcm think/kental. Lepas tu keep refrigerated. Kalau korang nak buat strawberry sauce, boleh la pakai susu full cream perisa strawberry. Senangkan?


Saya buat 2 acuan. Semalam ada tetamu datang, murah rezeki diorang sebab still ade 1 acuan left dalam fridge. Jadi saya hidangkan dorang dengan pudding ni untuk teatime. Gembire btol sbb pudding saya laku. Licin hehe. Mak selalu pesan kat saya, jangan kedekut hidang makanan untuk tetamu, sebab dorang ni bawa rezeki kat kite :). Oh ya selamat mencuba!


Thank you for reading this entry !

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hijab Trade Fashion . All Rights Reserved
Home | Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Site map
Hijab Trade Fashion | Hijab Fashion | Hijab Tutorial | Hijab Style Inspiration