Monday, February 28, 2011

Bercakap pasal hadiah

Assalamualaikum

Setiap kali balik ke mesia, aku takkan lupa untuk beli souvenir atau present buat kawan-kawan baik dan family. Nak nak kalau aku pergi travel, for sure aku akan beli souvenir untuk mereka-mereka yang kusayang. Tak kiralah mahal atau murah, bergantung status ekonomi aku pada masa tu. Kalau aku betul-betul sesak pon, paling koman aku akan belikan keychain. 


Tapi masa pergi Bali haritu, dekat receptionist area satu hotel ni, depa ada la letak postcard for free atas counter. Ala yang macam, please take one tu. Kira boleh la ambik sebijik dua untuk buat kenangan. Tapi boleh plak aku amek segenggam kan, dengan harapan tak payah beli souvenir. Jimat duit aku hihi. Tapi entah dimana silapnya, aku misplaced postcard tu dan terpaksalah jugak aku beli souvenir di kedai-kedai yang berdekatan. Dem. Padan muka aku.


Dulu, aku segan giler nak belikan hadiah untuk parents aku. Aku fikir macam ah mesti depa tak pandang aih hadiah picisan aku. So, setiap kali birthday ke, aku akan playsafe dengan membelikan hadiah berupa frame & perhiasan. Tak berani aku nak belikan hadiah macam baju ke, electronic ke takut depa pandang rendah. (Tak baik giler bersangka buruk dengan parents sendiri haha). 


Tapi sejak dah masuk alam 20-an ni, aku pegi mana-mana pon mesti teringat kat mak ayah aku. Macam aku makan kerepek pisang keju, terus aku terfikir nak belikan mak aku, nak suruh dia rasa. Walaupun kerepek tu apalah sangat. Tapi tulah, aku nak belikan jugak. Tengok bebudak laki ni pakai polo shirt (kat FO banyak jual) aku pon dok kepochi nak belikan ayah aku jugak. Bagi aku, kita jangan tengok benda yang kita bagi tu, tapi kita tengok keikhlasan hati yang memberi.


Macam itu hari, syukur alhamdulillah duit nuffnang aku masyuk la jugak, jadi aku kongsi rezeki tu dengan mak aku. Aku belikan dia set penjagaan muka Mary Kay. Menitik jugaklah air mata mak aku sebab terharu. Pehh tengok air mata mak sendiri jatuh berjujuran buat aku goyang seketika. Kalau nak ikutkan hati, mau je aku shed a tear tapi aku act macam cool la kan. Apa barang nangis depan mak. Cukup-cukup ah masa kecik dulu merengek. Aku dah 22 la der. LOL. Padahal bila homework tak siap pon nangis haha!


Lagi satu, macam korang dah tau. Aku ada 1 abang dan 2 adik lelaki. Ketiga-tiga ni memang cerewet gila terutama abang & asfiq. Tak cantik tak mau pakai. Tak sedap tak mau makan. Tak best tak mau tengok. Susah giler nak puaskan hati depa ni. Dulu memang aku tak layan ah belikan hadiah kat depa ni, buat sakit hati jer. Aku beli, duit aku habis, aku lagi kena kutuk sebab takde taste. Tapi tu cerita dulu, zaman-zaman highschool, zaman dimana hati aku ni amat sensitif ibarat serpihan kristal yang bertaburan di persisiran pantai. OK tak dramatis langsung aku susun ayat.


Sekarang ni aku dah cukup kental dari segi mental dan emosi. Aku gigihkan jua semangat aku untuk membeli hadiah buat jejaka bertiga ini despite segala tohmahan yang diberi. Setiap kali aku balik, aku akan belikan 5-6 branded t-shirt (beli kat FO jer murah hihi) untuk abang & han. Aku longgokkan kat hall, aku suruh depa pilih. Nasib a. Untuk asfiq pulak, biasa aku belikan mainan. Alah budak kecik, senang giler nak amek hati.


Cakap pasal kawan baik pulak, tang datin & nani ni memang senang tahap kacang menglembu. Belikan ja apa-apa semua depa suka. Macam aku kan balik mesia jarang-jarang, so by the time aku balik tu, ada la jugak 4-5 hadiah aku bagi kat depa ni. Yelah dah kumpul-kumpul souvenir pi travel tu semua kan hee. Depa pon bukan main jugak takmo kalah. Macam itu hari, datin bagi aku satu beg yang penuh dengan hadiah yang dia dah kumpul-kumpul untuk beberapa bulan hehe. Excited aku. Macam menang cabutan bertuah la pulak. Dengan nani pulak, tak kira lagi hadiah birthday, hadiah friendshipday, hadiah whatsoeverday. Teehee. 


Syukur sangat aku dikurniakan kawan-kawan & keluarga yang sentiasa ingat kat aku walaupun aku ni jauh diperantauan wuwuw. Tak sabaq rasanya nak pulang ke tanahair dan amek hadiah-hadiah yang depa dah belikan ni hehe......



 Jersey mesia yang baru! Thanks datin & ibu kepada datin!


 
Totebag & Coin Purse from Forever 21 ! Thanks kepada seseorang itu hehe!


Ipod Touch! Thanks ayahkusayang muah muah!


Kalau kita ikhlas bagi kat orang, orang pon insyaallah ikhlas bagi kat kita :) Nak nak parents & ahli keluarga. Banyak pahala kita dapatkan sebab menggembirakan depa. So jangan berkira sangat nak memberi. Sesungguhnya tangan yang memberi itu lebih baik daripada yang menerima. Tapi kalau nak bagi jugak, aku terima jer dengan hati & tangan yang terbuka haha!

Thank you for reading this entry !

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hijab Trade Fashion . All Rights Reserved
Home | Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Site map
Hijab Trade Fashion | Hijab Fashion | Hijab Tutorial | Hijab Style Inspiration