Monday, April 26, 2010

Recipe : Aku buat Chocolate Muffin lah wey.

Hi assalamualaikum.
Kalau aku kat bandung, biasa aku akan bangun pukul 4.30 pg, paling-paling lewat pon pukul 6 pg mungkin sebab aku tido awal kot. Lagi satu, aku tak suka perasaan bangun lambat tu, nanti rasa macam sedih dan rasa malas nak buat pape. TAPI. aku kat mesia ni bukan main melampau lagi bai, pukul 11 baru la nak bangun. Seb bek la ayah aku bekas tentera, subuh dia mesti gerakkan dengan menggunakan fizikal forces. Siyes tak best kono dobik ngan abah den :').

Seperti biasa, hari ni bangun pukul 11 pagi lagi. Rasa bersalah mula menyelubungi diri. Pastu otak ni mula la ligat berfikir cari bende apa nak buat supaya tak rasa bersalah sangat. Aha tetibe teringat kat budak ini.



' Kakak ! buatkan adik muffin. Adik suke makan muffin ! Tapi adik suke yang chocolate punye saje yang lain tak suke' (-_-)


Baiklah. Disebabkan adik pernah cakap macam tu kat kakak, jadi hari ni kakak buat muffin chocolate untuk adik. Buku recipe dulu dah hilang jadi cilok recipe online jeh. Terima kasih google :)


Mule-mule, gunekan double boiler untuk cairkan 200g cooking chocolate !



Kalau rasa diri seperti samseng dan mahu memukul, bolehlah pukul 2biji telo & 50g castor sugar sampai kembang. Agak-agak sudah menjadi seperti cik siti wan kembang, campakkan 70g batu butter & cooking chocolate yang dah cair tadi dalam mixture. Jikalau masih tidak puas hati dengan aktiviti memukul, tambahkan 60g self-raising flour & 1 sudu kecik baking powder. Pukullah sepuas hati asalkan anda gembira.



Selepas hati menjadi tenang kerana terkenangkan yang sabar adelah separuh daripada iman, berhentilah memukul dan masukkan mixture dalam muffin cup. masukkan approx 60% daripada ketinggian cup. Untuk resipi kali ni, boleh buat 6-7 cups. Tapi Fatin Liyana kenapa dalam gambar ade 9 cups? Korang pasan je an salah aku? cis.... gajah obesity depan mata tak nampak..kuman di kuala terengganu nampak..takpe takpe....aku de sebab peribadi knapa aku buat 9..(pdhal dah tersilap) hahaha



Masukkan dalam oven mak kau dan bakar sesuka hati pada temperature 180 for about 30mins. Jangan guna oven mak orang lain kalau tak nak kono sekeh.



Walaweyh. Pegi beli whipped cream, masuk dalam bowl & whip as if there's no tomorrow. Bile dah cam fluffy pipekan atas muffin & taburkan chocolate chips.


Aku rasa nak apply part time kat bakery lah (-_-). Bye selamat mencube semua!


Thank you for reading this entry !

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hijab Trade Fashion . All Rights Reserved
Home | Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Site map
Hijab Trade Fashion | Hijab Fashion | Hijab Tutorial | Hijab Style Inspiration