Thursday, January 27, 2011

Of dak rabbit & catheterization set.

Assalamualaikum


Yakni sekarang aku tengah belajar pasal GenitoUrinarySystem. Orang melayu cakap, pakar kencing ah. Bukan pakar kencing yang dok auta orang tak tak. Ini hal serius beb, aku skang dok blaja semua benda yang berkaitan dengan kencing & anatomy yang related.

Tapi satu benda yang aku tak boleh handle adalah catheterization set. Aku rasa macam pening2 ngilu2. Catheter ni adalah satu tiub yang kita akan masukkan kat saluran kencing to allow drainage of the bladder. Contoh macam orang yang paralyze, dorang kan tak boleh nak control urination, jadi kita terpaksa masukkan tiub tersebut untuk kuakan air kencing dia. Dapat bayangkan tak?




Mintak maaf for the sensitivity. Anggaplah kita sedang menuntut ilmu medical sekarang. Lihat, itulah catheter yang dimasukkan didalam penis. Patient akan diberikan anesthesia dalam bentuk jelly supaya tak rasa sakit. Tapi aku tetap ngilu!



Jadi masa lab activity tempoh hari, kitorang kena buat experiment kat rabbit. Masukkan catheter kat urinary tract dia. Memangla aku tak buat T_T. Syapik yang buat. Sebenarnya aku teringin nak buat tapi bila aku tengok si rabbit tu menendang-nendang, fikiran & emosi aku jadi berkecamuk.



 Aku yang tak berguna ni tolong tenangkan dak rabbit je dengan mengusap2 kepala dia.



Dak rabbit sudah menjadi tenang =)


Sebenarnya kitorang bagi ubat anti-hypertensive kat dak rabbit ni. Ubat yang diberi adalah diuretic. Diuretic ni akan menyebabkan dak rabbit ni kencing dengan banyaknya. Sebab dak rabbit tak paham bahasa bila dia patut kencing dan sebagainya, oleh itu, catheter terpaksa dipasang. wuwuwuw cian dak rabbit. kakak mintak maaf ='(

Oh, aku bangun awal pada hari experiment tersebut. Aku siap boleh gosok kemeja & pants. Bukan itu saja, malah aku sempat study before pegi kelas. Memang bukan aku lah kan. Perkara-perkara sebegini patut dipanggil miracle. Sebab dia hanya berlaku 1 atau 2 kali dalam setahun. Ajaib giler!


My outfit. Hehe aku pon nak pakai tapered pants jugak!


Thank you for reading this entry !

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Hijab Trade Fashion . All Rights Reserved
Home | Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Site map
Hijab Trade Fashion | Hijab Fashion | Hijab Tutorial | Hijab Style Inspiration